Terapia zaburzeń IS polega na stymulowaniu układu nerwowego, aby dać mu możliwość prawidłowego odbierania i przetwarzania bodźców płynących ze środowiska i naszego ciała. Pojedyncze zajęcia trwają 1 godzinę. Zalecane jest prowadzenie min. 1- 2 zajęcia w tygodniu.

Do ćwiczeń - zalecany jest strój wygodny, niekrępujący ruchów dziecka ( legginsy i koszulka z krótkim rękawkiem oraz lekkie obuwie sportowe).

Czas trwania całego cyklu terapii zależny jest od postawionych celów terapeutycznych i postępów osiąganych przez dziecko.

Elementy IS wykorzystywane są również w gimnastyce korekcyjnej i wieloprofilowym programie rehabilitacyjno- terapeutycznym.
Kluczowe w terapii Integracji Sensorycznej jest prowadzenie zajęć w ciekawy i różnorodny sposób (bez ustalonych i stałych schematów ćwiczeń).

Różnorodność form pracy, atrakcyjność stosowanych przyrządów treningowych i właściwe dozowanie stopnia trudności wpływa na:

  • zadowolenia z udziału w zajęciach, pomimo długiego czasu trwania terapii;
  • większą motywację dziecka do pracy nad sobą;
  • zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie.

 

Terapia odbywa się w specjalnie wyposażonych salach terapeutycznych Najważniejszą rolę w ćwiczeniach integracji sensorycznej stanowi:

  • sprzęt podwieszany, zestawy do ćw. ogólnousprawniających i korekcyjnych
  • elementy wyposażenia sali doświadczania świata (świetlne, głosowe, dotykowe, węchowe)

 

Służą one do kompleksowego i wszechstronnego stymulowania zmysłów.

Dla zwiększenia efektywności terapii, zapraszamy do współpracy rodziców /opiekunów dziecka w zakresie:

  • systematycznej, wzajemnej wymiany informacji o stanie i osiąganych postępach dziecka;
  • odpowiedniego przygotowania rodziców do kontynuowania terapii i wykorzystywania osiągnietych przez dziecko postępów w codziennym życiu.

 

Ujednolicony program:

  • terapii prowadzony równolegle w Centrum i domu;
  • ścisła współpraca terapeutów z rodzicami;
  • dobre wzajemne relacje terepeuty, dziecka i rodziców;
  • atrakcyjność zajęć terapeutycznych.

 

Pierwsza wizyta jest to wizyta konsultacyjno - diagnostyczna, będąca podstawą do postawienia diagnozy i opracowania indywidualnego programu terapeutycznego. Badanie trwa ok.1 godziny zegarowej i kontynuowane jest przez kolejne 1 spotkanie (w zależności od aktywności i nastroju dziecka).

Przygotowanie do pierwszej wizyty/badania

  • Na pierwszą wizytę prosimy dostarczyć wszystkie dokumenty z dotychczas powadzonych badań diagnostycznych i terapeutycznych( o ile są dostępne).1
  • Dziecko powinno być przebrane do badania w wygodny strój oraz lekkie obuwie portowe.


Jak rozpoznać zaburzenia SI
W przypadku zauważenia przez rodzica czy nauczyciela któregoś z poniższych objawów, należy jak najszybciej skierować dziecko na badania integracji sensorycznej.

Pojedynczy objaw nie musi być wskazaniem do diagnozy, Jednak już kilka z nich powinno być wyraźną wskazówką do wykonania pełnej diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej. Należy pamiętać, że im wcześniej jest postawiona właściwa diagnoza i rozpoczęta terapia tym lepsze i szybsze będą efekty terapii. W żadnym wypadku nie należy lekceważyć niepokojących objawów gdyż, nie ćwiczone mogą się pogłębiać i narastać.


Nie leczone zaburzenie integracji sensorycznej skutkować może:

  • dużym obciążeniem psychicznym dziecka, przekładającym się również negatywnie na stosunki społeczne w jego grupie rówieśniczej;
  • zaburzonym rozwojem fizycznym, utrudniającym wykonywanie codziennych czynności;
  • trudnościami w nauce ;
  • problemami wychowawczymi.

Prawidłowy rozwój i współpraca narządów zmysłowych jest podstawowym warunkiem, fundamentem do dalszego kształtowania prawidłowego i wszechstronnego rozwoju dziecka.

Niepokojące objawy:

  • zaburzenia napięcia mięśniowego (najczęściej zbyt niskie napięcie);
  • słaba koordynacja ruchowa;
  • problemy z manipulacją, posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami;
  • nieprawidłowy chwyt kredki, długopisu;
  • trudności w nauce czytania lub pisania;
  • trudności w koncentracji;
  • unikanie zabaw grupowych;
  • wycofywanie się z kontaktów społecznych;
  • trudności z wysłuchiwaniem poleceń;
  • problemy z nauką jazdy na rowerze;
  • unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli lub nadmierne poszukiwanie takich zabaw;
  • nadwrażliwość na światło;
  • nadwrażliwość na dźwięki;
  • unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami;
  • unikanie dotykania niektórych materiałów, np. piasku;
  • trudności w próbowaniu nowych potraw;
  • niechęć do zakładania nowych ubrań;
  • zaburzenia mowy.

Nieprawidłowości w funkcjonowaniu któregoś z układów sensorycznych mogą skutkować następującymi zaburzeniami:

  • nadwrażliwością na dotyk – unikanie niektórych ubrań, zabaw w piasku, zabaw plasteliną;
  • nadwrażliwością na hałas;
  • nadwrażliwością na światło;
  • unikaniem huśtawek, zjeżdżalni, karuzeli lub nadmiernym poszukiwaniem tego typu zabaw;;
  • unikaniem niektórych smaków;
  • unikaniem miejsc zatłoczonych;
  • unikaniem obcinania włosów lub paznokci;
  • nieprawidłowym napięciem mięśniowym;
  • zbyt dużą ruchliwością;
  • niezgrabnością ruchową;
  • problemami z koncentracją uwagi;
  • problemami z opanowaniem umiejętności czytania i pisania;
  • problemami z opanowaniem nowych umiejętności ruchowych takich jak jazda na rowerze;
  • problemami w czynnościach precyzyjnych takich jak pisanie, cięcie, rysowanie, nawlekanie.
  • unikanie zabaw grupowych;
  • wycofywanie się z kontaktów społecznych;
  • trudności z wysłuchiwaniem poleceń;
  • problemy z nauką jazdy na rowerze;
  • unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli lub nadmierne poszukiwanie takich zabaw;
  • nadwrażliwość na światło;
  • nadwrażliwość na dźwięki;
  • unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami;
  • unikanie dotykania niektórych materiałów, np. piasku;
  • trudności w próbowaniu nowych potraw;
  • niechęć do zakładania nowych ubrań;
  • zaburzenia mowy.


Dla kogo kierowana jest Integracja Sensoryczna?

Opóźniony rozwój mowy; Mózgowe porażenie dziecięce ; Autyzm, spektrum autyzmu, cechy autystyczne; Dysleksja, inne problemy z nauką szkolną; ADHD; Dyspraksje; Afazje motoryczne; Zespół Downa; Zaburzenia; planowanie ruchu koordynacji ruchowej, koncentracji, specjalizacji stron ciała (lateralizacji); zdolności do rozumienia i myślenia abstrakcyjnego.

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mają problemy z nauką szkolną. Prezentują problemy z czytaniem, pisaniem, liczeniem lub inne. Tego typu problemy to jeden z symptomów wskazujących na to, że ośrodkowy układ nerwowy nie pracuje odpowiednio. Trudności w podążaniu oczami za przemieszczającym się przedmiotem oraz z fiksacją wzroku i przenoszeniem patrzenia z jednego miejsca na drugie, z jednej plami na drugą itp. Tak więc będą miały kłopoty ze śledzeniem tekstu czytanego lub pisanego, będą gubiły litery, sylaby.

Kontakt


Imię

Email

Wiadomość

Joanna Krzyżanowska

(właściciel, terapeuta wiodący)

Neurologopeda z 30-letnim doświadczeniem, pedagog dyplomowany, specjalista wczesnej interwencji klinicznej, neuroterapeuta, terapeuta i diagnosta integracji sensorycznej, specjalista metody Warnkego i metody lateralnej, trener EEG Biofeedback, trener uwagi wzrokowej metodą Eye-tracking, terapeuta ręki I i II stopnia.

Tel.: 604 991 891


Teresa Karadimitris

Psycholog kliniczny, psychoterapeuta, terapeuta i diagnosta integracji sensorycznej, terapeuta odruchów dynamicznych i posturalnych według S. Masgutowej oraz terapii taktylnej, trener umiejętności społecznych i psychoedukacyjnych, terapeuta Kinezjologii Edukacyjnej „Brain Gym”

Tel.: 668 540 517

Jolanta Płatek

Pedagog specjalny dyplomowany; psychoterapeuta, psychoedukator, terapeuta i diagnosta integracji sensorycznej, terapeuta Kinezjologii Edukacyjnej „Brain Gym”, trener umiejętności społecznych dla dzieci z zaburzonym zachowaniem.

Tel.: 603 505 862