Terapia zaburzeń IS polega na stymulowaniu układu nerwowego, aby dać mu możliwość prawidłowego odbierania i przetwarzania bodźców płynących ze środowiska i naszego ciała. Pojedyncze zajęcia trwają 1 godzinę. Zalecane jest prowadzenie min. 1- 2 zajęcia w tygodniu.
Do ćwiczeń - zalecany jest strój wygodny, niekrępujący ruchów dziecka ( legginsy i koszulka z krótkim rękawkiem oraz lekkie obuwie sportowe).
Czas trwania całego cyklu terapii zależny jest od postawionych celów terapeutycznych i postępów osiąganych przez dziecko.
Elementy IS wykorzystywane są również w gimnastyce korekcyjnej i wieloprofilowym programie rehabilitacyjno- terapeutycznym.
Kluczowe w terapii Integracji Sensorycznej jest prowadzenie zajęć w ciekawy i różnorodny sposób (bez ustalonych i stałych schematów ćwiczeń).
Różnorodność form pracy, atrakcyjność stosowanych przyrządów treningowych i właściwe dozowanie stopnia trudności wpływa na:
zadowolenia z udziału w zajęciach, pomimo długiego czasu trwania terapii; większą motywację dziecka do pracy nad sobą; zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie.
Terapia odbywa się w specjalnie wyposażonych salach terapeutycznych Najważniejszą rolę w ćwiczeniach integracji sensorycznej stanowi:
sprzęt podwieszany, zestawy do ćw. ogólnousprawniających i korekcyjnych elementy wyposażenia sali doświadczania świata (świetlne, głosowe, dotykowe, węchowe)
Służą one do kompleksowego i wszechstronnego stymulowania zmysłów.
Dla zwiększenia efektywności terapii, zapraszamy do współpracy rodziców /opiekunów dziecka w zakresie:
systematycznej, wzajemnej wymiany informacji o stanie i osiąganych postępach dziecka; odpowiedniego przygotowania rodziców do kontynuowania terapii i wykorzystywania osiągnietych przez dziecko postępów w codziennym życiu.
Ujednolicony program:
terapii prowadzony równolegle w Centrum i domu; ścisła współpraca terapeutów z rodzicami; dobre wzajemne relacje terepeuty, dziecka i rodziców; atrakcyjność zajęć terapeutycznych.
Pierwsza wizyta jest to wizyta konsultacyjno - diagnostyczna, będąca podstawą do postawienia diagnozy i opracowania indywidualnego programu terapeutycznego. Badanie trwa ok.1 godziny zegarowej i kontynuowane jest przez kolejne 1 spotkanie (w zależności od aktywności i nastroju dziecka).
Przygotowanie do pierwszej wizyty/badania
Na pierwszą wizytę prosimy dostarczyć wszystkie dokumenty z dotychczas powadzonych badań diagnostycznych i terapeutycznych( o ile są dostępne).1 Dziecko powinno być przebrane do badania w wygodny strój oraz lekkie obuwie portowe.
Jak rozpoznać zaburzenia SI
W przypadku zauważenia przez rodzica czy nauczyciela któregoś z poniższych objawów, należy jak najszybciej skierować dziecko na badania integracji sensorycznej.
Pojedynczy objaw nie musi być wskazaniem do diagnozy, Jednak już kilka z nich powinno być wyraźną wskazówką do wykonania pełnej diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej. Należy pamiętać, że im wcześniej jest postawiona właściwa diagnoza i rozpoczęta terapia tym lepsze i szybsze będą efekty terapii. W żadnym wypadku nie należy lekceważyć niepokojących objawów gdyż, nie ćwiczone mogą się pogłębiać i narastać.
Nie leczone zaburzenie integracji sensorycznej skutkować może:
dużym obciążeniem psychicznym dziecka, przekładającym się również negatywnie na stosunki społeczne w jego grupie rówieśniczej; zaburzonym rozwojem fizycznym, utrudniającym wykonywanie codziennych czynności; trudnościami w nauce ; problemami wychowawczymi.
Prawidłowy rozwój i współpraca narządów zmysłowych jest podstawowym warunkiem, fundamentem do dalszego kształtowania prawidłowego i wszechstronnego rozwoju dziecka.
Niepokojące objawy:
zaburzenia napięcia mięśniowego (najczęściej zbyt niskie napięcie); słaba koordynacja ruchowa; problemy z manipulacją, posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami; nieprawidłowy chwyt kredki, długopisu; trudności w nauce czytania lub pisania; trudności w koncentracji; unikanie zabaw grupowych; wycofywanie się z kontaktów społecznych; trudności z wysłuchiwaniem poleceń; problemy z nauką jazdy na rowerze; unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli lub nadmierne poszukiwanie takich zabaw; nadwrażliwość na światło; nadwrażliwość na dźwięki; unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami; unikanie dotykania niektórych materiałów, np. piasku; trudności w próbowaniu nowych potraw; niechęć do zakładania nowych ubrań; zaburzenia mowy.
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu któregoś z układów sensorycznych mogą skutkować następującymi zaburzeniami:
nadwrażliwością na dotyk – unikanie niektórych ubrań, zabaw w piasku, zabaw plasteliną; nadwrażliwością na hałas; nadwrażliwością na światło; unikaniem huśtawek, zjeżdżalni, karuzeli lub nadmiernym poszukiwaniem tego typu zabaw;; unikaniem niektórych smaków; unikaniem miejsc zatłoczonych; unikaniem obcinania włosów lub paznokci; nieprawidłowym napięciem mięśniowym; zbyt dużą ruchliwością; niezgrabnością ruchową; problemami z koncentracją uwagi; problemami z opanowaniem umiejętności czytania i pisania; problemami z opanowaniem nowych umiejętności ruchowych takich jak jazda na rowerze; problemami w czynnościach precyzyjnych takich jak pisanie, cięcie, rysowanie, nawlekanie. unikanie zabaw grupowych; wycofywanie się z kontaktów społecznych; trudności z wysłuchiwaniem poleceń; problemy z nauką jazdy na rowerze; unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli lub nadmierne poszukiwanie takich zabaw; nadwrażliwość na światło; nadwrażliwość na dźwięki; unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami; unikanie dotykania niektórych materiałów, np. piasku; trudności w próbowaniu nowych potraw; niechęć do zakładania nowych ubrań; zaburzenia mowy.
Dla kogo kierowana jest Integracja Sensoryczna?
Opóźniony rozwój mowy; Mózgowe porażenie dziecięce ; Autyzm, spektrum autyzmu, cechy autystyczne; Dysleksja, inne problemy z nauką szkolną; ADHD; Dyspraksje; Afazje motoryczne; Zespół Downa; Zaburzenia; planowanie ruchu koordynacji ruchowej, koncentracji, specjalizacji stron ciała (lateralizacji); zdolności do rozumienia i myślenia abstrakcyjnego.
Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mają problemy z nauką szkolną. Prezentują problemy z czytaniem, pisaniem, liczeniem lub inne. Tego typu problemy to jeden z symptomów wskazujących na to, że ośrodkowy układ nerwowy nie pracuje odpowiednio. Trudności w podążaniu oczami za przemieszczającym się przedmiotem oraz z fiksacją wzroku i przenoszeniem patrzenia z jednego miejsca na drugie, z jednej plami na drugą itp. Tak więc będą miały kłopoty ze śledzeniem tekstu czytanego lub pisanego, będą gubiły litery, sylaby.
Kontakt
Joanna Krzyżanowska
(właściciel, terapeuta wiodący)